
RESEARCH BRIEF

CHINESE DIGITAL SATELLITE TV:
EXPORTING PROPAGANDA TO RURAL
NIGERIA

Emeka Umejei JANUARY  2024



Table of Contents

Executive Summary

Introduction

Digital TV project Implementation in Nigeria

Winning ‘hearts and minds’ in rural Africa

Beneficiaries retain favorable views of United States over China

Subscription lapses

Lack of Nigerian government oversight

Conclusion and Recommendations

5

6

7

4

5

3

4

2



Executive Summary
 
This research brief discusses the African Satellite Digital television project which was
officially launched in Nigeria in 2019 by the People’s Republic of China (PRC) highlighting
its exportation of propaganda into rural Nigeria. Although government officials in Nigeria
have lauded the for its potential to change the fortunes of rural dwellers across the country,
there has been no account of beneficiaries' perception of the satellite TV project in Nigeria as
well as its implementation across the continent.

The author explored the implementation of the Chinese sponsored project which involved
each selected village receiving two StarTimes Projector TVs, one 32-inch Digital TV set, and
20 decoders and satellite dishes. He structured the paper to ask the following questions: Has
StarTimes implemented the project as promised? What has been the impact on local villagers’
access to information and views of China? What challenges, if any, has the project
encountered in achieving its aims? What role have Nigerian officials played in overseeing or
advancing the project?

The brief suggests that beyond the initial footprint of the launch which witnessed lauds, the
project had been poorly monitored with major oversights from the government, media, and
civil society organisations.

The author argued that despite most of the satellite TVs in public places in these villages
having collapsed and very few of these still being in use, the Chinese government has
continued to receive commendation and applause for its contribution to a project poorly
implemented and hardly sustainable. This continuous applause has further made local
audiences in villages across the African continent indebted to the PRC for giving them access
to satellite TV which serves the purpose of the Chinese Communist Party (CCP) ambition to
make gains in people-to-people exchange in Sino-Africa relations.

Chinese Digital Satellite TV: Exporting Propaganda to Rural Nigeria | 2



Introduction

The African Satellite Digital television project was officially launched in Nigeria in 2019. The
African satellite digital television project is one of the outcomes of the 6th Forum on China–
Africa Cooperation (FOCAC) Summit in Johannesburg, South Africa in December 2015.¹ At
the Summit, President Xi Jinping promised to launch access to satellite television for 10,000
villages in 25 African countries including Nigeria aimed at expanding digital media to rural
villages in the continent. The essence of the project was captured in the Johannesburg Action
Plan, 2016-2018, “The Chinese side will, in conjunction with African countries cooperate to
implement village-community-level comprehensive development projects, help implement
satellite TV projects in 10,000 villages in Africa.”² Subsequently, the digital satellite project
was launched successfully in twenty-five African countries. The project involves each selected
African village receiving two StarTimes Projector TVs, one 32-inch Digital TV set, and 20
decoders and satellite dishes. Projector TVs and Digital TV sets will be equipped with solar
power systems and DTH access units. The Projector TVs and Digital TV sets will be laid out
in the public area of the village such as a school, village square, or clinic for access to all
villagers. 

At the official launch of the project in Nigeria in 2019, Lai Mohammed, Nigeria’s Minister of
Information and Culture emphasised that the project would positively affect the lives of rural
dwellers and provide an opportunity for them to see the world beyond their village.³  While
the digital Satellite TV project has been lauded by government officials in Africa for having
the potential to change the fortunes of rural dwellers across the continent, there has been no
account of beneficiaries' perception of the satellite TV project in Africa as well as its
implementation across the continent. 

This policy brief aims to fill this gap, addressing questions such as: Has StarTimes
implemented the project as promised? What has been the impact on local villagers’ access to
information and views of China? What challenges, if any, has the project encountered in
achieving its aims? What role have Nigerian officials played in overseeing or advancing the
project? 

The findings outlined below are based on fieldwork conducted in three rural communities in
Nigeria in November 2023. The rural communities include Hulumi and Kpaduma villages
within the federal capital territory of Abuja (FCT-Abuja), and Igogo Ekiti in the Moba Local
government area of Ekiti State, southwest Nigeria. These locations were chosen because they
are the only known communities where the Satellite TV project was implemented in Nigeria.
While StarTimes claimed to have implemented the Satellite TV project in 1000 villages across
Nigeria, there is no available data to support that this is the situation on the ground. 

Chinese Digital Satellite TV: Exporting Propaganda to Rural Nigeria | 3

¹Xi Jinping, (2015, December 15), Open a New Era of China-Africa Win-Win Cooperation and Common Development, Embassy of the Republic of
China, (section 4.4.4), http://ls.china-
embassy.gov.cn/eng/zgsy/201512/t20151209_6679866.htm#:~:text=In%20the%20new%20era%2C%20we,greater%20contribution%20to%20the%20develop
ment 
²The Forum on China-Africa Cooperation Johannesburg Action Plan(2016-2018), Ministry of Foreign Affairs of the People’s Republic of China, 2015,
December 10, https://web.archive.org/web/20160227034517/http://www.fmprc.gov.cn/mfa_eng/wjdt_665385/2649_665393/t1323159.shtml 
³Michael Eboh, Emmanuel Elebeke & Tochukwu Maxwell, Replicate China’s 1,000 villages digital project in Nigeria, FG tells StarTimes, Vanguard
newspaper, January 16, 2019, https://www.vanguardngr.com/2019/01/replicate-chinas-1000-villages-digital-project-in-nigeria-fg-tells-startimes/

https://web.archive.org/web/20160227034517/http://www.fmprc.gov.cn/mfa_eng/wjdt_665385/2649_665393/t1323159.shtml
https://www.vanguardngr.com/2019/01/replicate-chinas-1000-villages-digital-project-in-nigeria-fg-tells-startimes/


Digital TV Project Implementation in Nigeria 

The African satellite TV project was implemented by StarTimes across the continent. In
Nigeria, the project was first implemented in Hulumi in 2017 and in Kpaduma and Igogo Ekiti
in 2019. In Igogo Ekiti, fourteen sets of digital satellite TVs were distributed to the people
through the royal father of the village. Two sets were allocated to the federal teaching
hospital annex in the town and the town hall for the viewing of the public while the
remaining twelve sets were allotted to chiefs and other important personalities in the village.
In Hulumi, twenty sets of Digital satellite TVs were allocated to locals and the village square
while Kpaduma also got twenty sets. The King of Igogo Ekiti, Oba Barrister Sunday
Adewunmi acknowledged that Chinese Satellite TV has become a window to the world for
his subjects: “The satellite TV has mentally equipped them to be more technologically
dependable, learn about other people's culture and know more about other people in the
world.” While beneficiaries in Igogo Ekiti prefer to watch local stations such as Orisun TV,⁴
and Africa Independent Television (AIT)⁵ that show local programs, those in Kpaduma and
Hulumi prefer to watch Chinese stations, AIT and the Nigerian Television Authority (NTA)⁶
and Ecwa TV.⁷

Winning ‘hearts and minds’ in rural Africa

All the beneficiaries interviewed in the three communities agreed that the Chinese-funded
Satellite TV has had an impact on how they view the PRC. One beneficiary in Igogo Ekiti
said that his perception of the PRC was as a manufacturer of substandard products but
noted that through the Satellite TV project, his notion about the PRC has been altered: 

Another Igogo Ekiti beneficiary added, “My access to this Chinese satellite TV has
changed my personal opinion about China because my thought was that they never
meant well for us here in Africa.”⁹ The above comment is significant when measured
against the perception of Chinese products in rural communities as being of inferior
quality and substandard. Hence, through their exposure to Chinese Satellite TV, rural
dwellers tend to see a different side of the PRC that contravenes long-held notions
about Chinese products in a segment of Nigerian society. Similarly, Chief Yusuf Deo
of Kpaduma village said that he is indebted to the PRC for bringing the Satellite TV
to his community: “I feel a debt of gratitude to them for what they have done in my
community, and I thank them for bringing the Satellite to us.”¹⁰

I do not see China as a country that is helping African countries before now because
they are known for manufacturing substandard products. However, through this
Satellite TV, I later discovered that China is not what I thought they are. I am highly
indebted to them because of their good gesture.⁸

Chinese Digital Satellite TV: Exporting Propaganda to Rural Nigeria | 4

⁵Africa Independent Television, https://ait.live/ 
⁶Nigeria Television Authority, https://nta.ng/ 
⁷Evangelical Church of West Africa Television, https://www.youtube.com/c/ECWATelevision 
⁸Interview with a Chinese Digital Satellite TV beneficiary in Igogo Ekiti, Ekiti State, Nigeria, November 2023.
⁹Interview with a beneficiary in Igogo Ekiti, Ekiti State, Nigeria, November 2023.
¹⁰Interview with a community leader in Kpaduma, FCT-Abuja, Nigeria, November 2023.

https://ait.live/
https://nta.ng/
https://www.youtube.com/c/ECWATelevision


For his part, the king of Igogo Ekiti described the content on Chinese Satellite TV as
“interesting content that will have a direct impact on the people in the local areas”.¹¹
Beneficiaries are also attracted to Kahoo a Chinese station that offers a variety of programs.
Chief Deo said, “They have a station called Kahoo, a Chinese station I enjoy watching
because it shows Chinese films and cultural programs.” Another beneficiary in Igogo Ekiti
added, “I do love some of their programs like documentaries, films, and sports through
which I later discovered that China is not what I thought they were.”

Beneficiaries retain favorable views of United States over China 

While many beneficiaries in the three rural communities acknowledged that exposure to
Chinese-funded satellite TV has shifted their perception of China from negative to positive,
they nonetheless said that the United States remains preferred to them because many of their
relatives have prospered in the United States of America. One of the beneficiaries explained
that: 

Another beneficiary in Kpaduma said he could not say much about the United States
because he has not had any dealings with the United States in the rural community: “What
the Chinese are doing is helping rural communities like us. On the Americans, I have not had
a dealing with them, so I can’t say anything about them. I can only speak on the people I
have engaged with.” The influence of the United States in Nigeria is attributable to the long-
lasting relationship between both countries in terms of cultural affinity, language, and
economic opportunities.

Subscription lapses

Despite the gains that the StarTimes project has arguably made in improving villagers’
opinions of China, the benefits may be short lived, as initial free subscriptions provided by
the company lapsed, and locals were required to pay for the service. In many cases, they have
been unable to or have chosen not to do so. In two of the three villages, the satellite TV
service has collapsed in public venues and some individual beneficiaries have abandoned it.
In Hulumi, some beneficiaries are no longer using Chinese Satellite TV because they have
been unable to afford to paid subscription fees after the end of a one-year free subscription
provided by the Chinese government. The situation in Hulumi is complicated by the absence
of electricity (electricity was recently restored to Hulumi) and the inability of villagers to
afford power-generating equipments. Joshua Ezra, a beneficiary of the Chinese-funded
Satellite TV in Hulumi explained: 

I still preferred America, because a lot of our people from Nigeria and Africa as a
continent have benefited a lot from America more than China. China cannot still be
measured with the US. Many rich Nigerians made their money in America or
through American US dollars.¹²

Chinese Digital Satellite TV: Exporting Propaganda to Rural Nigeria | 5

¹¹Interview with Oba Sunday Adewunmi of Igogo Ekiti, Ekiti State, Nigeria, November 2023.
¹²Interview with a beneficiary in Igogo Ekiti, Ekiti State, Nigeria, November 2023.



In Kpaduma, beneficiaries are struggling to keep up with subscriptions after enjoying a free
three-month subscription. Steven Chazhiba, a beneficiary in Kpaduma noted that Satellite
TV is good but added that the challenge of subscription fees remains: “The challenge we have
is an increase in the cost of the subscription, which is due to the current economic crisis. It is
not easy to raise N3,000 ($3) or N4,000 ($4) to watch programs.” 

In the third village, Igogo Ekiti, people are still enjoying free subscriptions, but these are set
to expire soon.  These findings indicate that the limited purchasing power of villagers in rural
Africa and the absence of electrical supply present a challenge to the long-term presence and
impact of Chinese-funded satellite TV.

Lack of Nigerian government oversight

In November 2019, StarTimes in conjunction with the Nigerian government organised a
completion ceremony for the Chinese Satellite TV project in Nigeria. At the ceremony,
StarTimes received a completion certificate indicating that the project has been completed in
one thousand villages across Nigeria. However, it remains an open question whether
StarTimes has indeed implemented the satellite TV project in one thousand villages across
Nigeria. When StarTimes was confronted with this question in its Abuja office, an official
explained that the project is not one-off but ongoing: “The project is still running because it's
not a one-off project”.¹⁴ This response implies that the project has not been completed in one
thousand villages across Nigeria. 

At the completion ceremony in 2019, David Zhang, chief executive officer of StarTimes in
Nigeria, told newsmen, “This achievement is a significant milestone in the exercise of digital
television service in Nigeria. Over the past year, we have gone across the country in different
states, working with local leaders and communities to successfully implement this project. It
is a true testament of what is achievable when there’s cooperation between governments.”¹⁵
For his part, Honourable Dokun Odebunmi, the then Chairman of House of Representative
Committee on Information National Orientation, Ethics, and Values, corroborated that the
completion of the project is an investment in the people: “The completion of the project,
which we are celebrating today, is an investment to the people because it concerns the masses
and enables them to connect to the digital world. The people of Nigeria are sincerely
appreciative and will continue to be grateful to China.” 

Yet, questioning of Nigerian officials reveals an absence of independent confirmation that
the project was actually completed. The Chinese Satellite TV project was launched in
Kpaduma in 2019 by Lai Mohammed, the then Minister of Information and National 

I only used it for one year. After one year, I stopped using it. They gave me a decoder
and battery. When they brought it, we had no electricity. So, I was only using it with
the solar they brought, but after one year, it stopped working.¹³ 

Chinese Digital Satellite TV: Exporting Propaganda to Rural Nigeria | 6

¹³Interview with a beneficiary in Hulumi, FCT-Abuja, Nigeria, November 2023.
¹⁴Interview with PRO at StarTimes office in Abuja, Nigeria, November 2023.
¹⁵Chinese company completes China-aided digital TV project for 1,000 Nigerian villages, Xinhuanet, November 2, 2019,
http://www.xinhuanet.com/english/2019-11/02/c_138523731.htm 

http://www.xinhuanet.com/english/2019-11/02/c_138523731.htm


Orientation.¹⁶ When the Ministry of Information and National Orientation was confronted
on the completion of the project, an official said that the “Ministry had no hand in the
project but only honored an invitation to be at the ceremony.”¹⁷  Additionally, a government
source who requested anonymity said that the Ministry of Information does not know the
number of villages where the Chinese-funded Satellite TV project has been implemented in
the country and advised that “you go back to StarTimes and question them about the
project.”¹⁸ Similarly, the Ministry of Digital Communication said that they have no
information about the implementation of the Satellite TV project in Nigeria neither does the
National Broadcasting Commission (NBC). 

Hence, StarTimes has been able to claim unquestionable completion of the satellite TV
project in one thousand Nigerian villages in the absence of any form of monitoring and
evaluation by state actors, civil society, and the media.¹⁹ 

Conclusion and Recommendations

The influence of Chinese-funded satellite TV in rural Africa cannot be wished away. Local
audiences in villages across the African continent are indebted to the PRC for giving them
access to satellite TV. One of the most significant benefits for the PRC of the Satellite TV
project is that it serves the purpose of the Chinese Communist Party (CCP) ambition to make
gains in people-to-people exchange in Sino-Africa relations. The excitement with which rural
dwellers embrace the project is also an indication that they may openly welcome the PRC’s
propaganda or misinformation without filtering it. The lack of monitoring and evaluation by
government officials, civil society, and the media in countries like Nigeria exacerbates this
risk. 

However, there are challenges confronting the sustenance of the project in rural Nigeria, and
likely other countries in Africa, and one of these is subscriptions. Most of the satellite TVs in
public places in these villages have collapsed, although some of those given to individual
beneficiaries are still in use. Nevertheless, StarTimes has been able to score cheap
propaganda victories as officials and media uncritically offer credit for wide-scale service
provision. If StarTimes sincerely wishes to benefit villagers, it would be well-advised to find a
sustainable way for rural dwellers to maintain their subscription to satellite TV at the end of
the free subscription period offered by the Chinese government.

At the same time, local and federal Nigerian officials should conduct oversight of the project
and avoid giving credit or acknowledging completion of such a project unless confirmed by
the government or if the implementing company provides a detailed list of locations where
services have been activated. Civil society groups and local media should be wary of  

Chinese Digital Satellite TV: Exporting Propaganda to Rural Nigeria | 7

¹⁶Michael Eboh, Emmanuel Elebeke & Tochukwu Maxwell, Replicate China’s 1,000 villages digital project in Nigeria, FG tells StarTimes, Vanguard
newspaper, January 16, 2019, https://www.vanguardngr.com/2019/01/replicate-chinas-1000-villages-digital-project-in-nigeria-fg-tells-startimes/ 
¹⁷Interview with a government official at the Ministry of Information and National Orientation in Abuja, Nigeria.
¹⁸Interview with a government official at the Ministry of Information and National Orientation in Abuja, Nigeria.
¹⁹Ogechi Onuoha, StarTimes Completes Its Digital TV Project for 1,000 Nigerian Villages, Africanews, October 30, 2019,
https://africanews.space/startimes-completes-its-digital-tv-project-for-1000-nigerian-
villages/#:~:text=StarTimes%20Completes%20Its%20Digital%20TV%20Project%20for%201%2C000%20Nigerian%20Villages,-
By&text=The%20federal%20government%20of%20Nigeria,project%20for%201%2C000%20Nigerian%20villages 

https://www.vanguardngr.com/2019/01/replicate-chinas-1000-villages-digital-project-in-nigeria-fg-tells-startimes/


uncritically repeating such claims. Rather, conducting investigations of the actual progress of
the project and its limitations, then publishing such reports, may create incentives for
StarTimes to improve its service provision. Lastly, Nigerian authorities should consider other
options for improved regulation—including requiring StarTimes to offer more diverse
programming—or incorporating content related to China and Chinese government
propaganda into rural education and media literacy programs. 

Extending satellite TV to rural communities across Nigeria is a laudable cause but the
Nigerian government cannot be derelict in its responsibility to monitor the project of
StarTimes. It behooves the Nigerian government to ensure that the implementation of the
Chinese-funded satellite TV does not compromise the Nigeria Broadcasting Code or channel
the PRC’s propaganda messaging in Nigeria. 

Chinese Digital Satellite TV: Exporting Propaganda to Rural Nigeria | 8



ABOUT CDD
The Centre for Democracy and Development (CDD) was established in the
United Kingdom in 1997 as an independent, not-for-profit, research training,
advocacy and capacity building organisation. The purpose was to mobilise
global opinion and resources for democratic development and provide an
independent space to reflect critically on the challenges posed to the
democratisation and development processes in West Africa.

CDD West Africa does not take institutional positions on public policy
issues; the views represented herein are those of the author(s) and do not
necessarily reflect the views of the CDD.

This paper may not be reproduced in whole or in part, in any form, in any
registered online or print publication without express permission from the
Centre for Democracy and Development.

ABOUT AUTHORS

Dr Emeka Umejei, a former journalist, is a leading scholar of Chinese media
and Chinese digital infrastructure in Africa. His first book Chinese Media in
Africa: Perception, Performance, and Paradox (2020) received wide acclaim.
He was a 2022 Reagan-Fascell Democracy Fellow at the National
Endowment for Democracy in Washington DC. 

The author would like to thank Freedom House for making this research
possible through its Beijing's Global Media Influence Project



© 2023 Centre for Democracy and Development (CDD-West Africa). All rights
reserved.

No part of this publication may be reproduced or transmitted in any form or by any
means without permission in writing from the Centre for Democracy and Development.

Please direct inquiries to:
Centre for Democracy and Development (CDD-West Africa)

Research Department
16, A7 Street Mount Pleasant Estate (CITEC)

Federal Capital Territory (F.C.T) Abuja
research@cddwestafrica.org
cddabv@cddwestafrica.org

CDDwestafrica.org
This publication can be requested or downloaded at no cost at www.cddwestafrica.org

Cover Image: www.theglobeandmail.com



16 A7 Street CITEC Mount Pleasant Estate, Jabi Airport road,
Mbora District, Abuja, FCT.

cddwestafrica.org

research@cddwestafrica.org

@cddwestafrica.org


